11 november, 2015

Sfm kommenterar EU-kommissionens förslag om att skjuta upp Mifid 2 till år 2018 via Risk och Försäkring

Om EU-kommissionen avser hela MiFID 2 direktivet är det ett välkommet förslag för det möjliggör för den svenska regeringen att hinna ta fram en konsekvensanalys av MiFID 2 och även kunna harmonisera arbetet med försäkringsdirektivet IDD. Försäkringsmarknaden är komplex och behöver en egen lagstiftningen.

18 september, 2015

Kunskapsuppdatering LIV C

18 september, 2015

Kunskapsuppdatering LIV A+B

13 maj, 2014

Remissvar ang konsultationsinbjudan IORP

12 maj, 2014

Krav på skriftligt avtal vid försäljning av premiepensionstjänster

Från och med den 1 juli 2014 krävs ett skriftligt godkännande från konsumenten när det gäller telefonförsäljning av rådgivnings- eller förvaltningstjänster inom premiepensionen. Om företag utför tjänster trots att det inte finns något giltigt avtal, ska konsumenten inte vara betalningsskyldig. Företag ska också innan avtalet ingås lämna viss information och alla avtalsvillkor till konsumenten. Regeringen vill som bekant arbeta för att stärka konsumentskyddet inom det finansiella området. Telefonförsäljning av tjänster inom premiepensionsområdet har ansetts vara särskilt problematisk, varför krav på skriftligt godkännande införs där först.

Här >> går det att läsa mer om Riksdagens beslut som togs igår.

2 maj, 2014

Krav på rådgivare

I en artikel i DI från den 22 april kan man läsa om Swedsec och licenser. Det framgår av artikeln att man gärna ser fler försäkringsförmedlare och fondbolag som anslutna och att en kund bör kolla upp om företag är anslutna eller inte. Som exempel nämns Acta:s kapitalförvaltningsbolag. Sfm är positiva till självreglering och uppstramning av rådgivning, det är en trygghet för kunden och stärker trovärdigheten.

Försäkringsförmedling är en reglerad form av rådgivning som kräver särskild kunskap. Därför startade Sfm dotterbolaget InsureSec, med en skräddarsydd lösning för förmedlare. InsureSec kom igång med verksamheten under 2012 och förmedlarna är därmed nu aktivt med och bidrar till en tryggare marknad för kunderna. Under det dryga år som har gått har InsureSec gentemot förmedlarkollektivet varit framgångsrika och vi har nått kring 80% av målgruppen. Det innebär ett lyft för hela marknaden. I en tid då många känner osäkerhet inför hur man ska spara, placera och försäkra sig är det viktigt att det finns kvalificerade förmedlare kunden kan vända sig till.

29 april, 2014

Lämplighetsbedömning vid finansiell rådgivning

Sfm deltog i FI:s seminarium kring ”Lämplighetsbedömning vid finansiell rådgivning”, som hölls den 24 april. Det går bra att se seminariet via Webb-tv på FI:s hemsida eller ta del av powerpoint-presentationen
här >>

FI redogjorde för regelverket som är tillämpligt på värdepappersinstitut och för försäkringsförmedlare när det gäller finansiell rådgivning. Det kunde konstateras att kraven på lämplighetsbedömning är i stort sett samma på VP-institut och på försäkringsförmedlare som agerar inom ramen för försäkring (d.v.s. då enbart förmedlingsregelverket är tillämpligt).  FI redogjorde också för en del brister som man hittat vid granskning av VP-institut och försäkringsförmedlare.

FI har gjort följande iakttagelser:
·        Brister i omfattning och relevans
·        Brister i informationsinhämtning
·        Brister i tillförlitligheten i informationen
·        Brister i dokumentationen
·        Brister vid mer komplicerade och riskfyllda produkter/tjänster

Sammanfattningsvis så kritiserar FI användandet av standardiserade svar till kunder och det är viktigt att varje rådgivning individualiseras och att lämplighetsbedömningen är individuell och är satt i relation till kundens önskemål och behov. Kunden får inte heller bedöma sig själv, utan det är förmedlaren som måste göra en bedömning av lämplighet, risk o.s.v. Det skall utifrån rådgivningsdokumentationen förstå varför en kund har rekommenderats att investera i en viss produkt. Det ställs också krav på lämplighetsbedömning om rådgivningen görs on-line, d.v.s. det är lika höga krav.

7 april, 2014

Krav på skriftligt avtal vid försäljning av premiepensionstjänster

Från och med den 1 juli 2014 krävs ett skriftligt godkännande från konsumenten när det gäller telefonförsäljning av rådgivnings- eller förvaltningstjänster inom premiepensionen. Om företag utför tjänster trots att det inte finns något giltigt avtal, ska konsumenten inte vara betalningsskyldig. Företag ska också innan avtalet ingås lämna viss information och alla avtalsvillkor till konsumenten. Regeringen vill som bekant arbeta för att stärka konsumentskyddet inom det finansiella området. Telefonförsäljning av tjänster inom premiepensionsområdet har ansetts vara särskilt problematisk, varför krav på skriftligt godkännande införs där först.

Här >> går det att läsa mer om Riksdagens beslut som togs igår.

26 mars, 2014

DTP – Deltidspensionspremie för tjänstemän

Ta del av information från Collectum om nyheten DTP (Deltidspensionspremie för tjänstemän).

19 mars, 2014

Koll på fullmakter

Den gemensamma satsningen på fullmaktshantering, där Sfm och Svensk Försäkring är ägare och Pensionsmyndigheten ingår i styrningen har nu dragit igång verksamheten. Den 19 mars hölls bolagsstämma och konstituerande styrelsemöte i det nya bolaget. Vid bolagsstämman valdes Peder Sjölander från Pensionsmyndigheten till ordförande i bolaget och Helen Stoye till suppleant. Som styrelseledamöter från Sfm valdes Charlotta Carlberg från Sfm, Glenn Nilsson från Max Matthiessen samt Mikael Gellbäck från Söderberg & Partners och till suppleant valdes Robert Edberg från Hjerta. Som styrelseledamöter från Svensk Försäkring valdes Mats Galvenius, Svensk Försäkring, Camilla Larsson från AMF och Susanna Malmsten från LF Fondliv och till suppleant valdes Maria Hård af Segerstad från Handelsbanken Liv. Vd för bolaget är Anders Dahlgren, från Svensk Försäkring administration AB. Bolaget kommer att sätta upp en projektorganisation och börja den tekniska utvecklingen av fullmaktstjänsten. Bolaget heter Fullmaktskollen i Sverige AB.

Kontakta gärna mig vid frågor!
Charlotta

11 mars, 2014

Förslag till EU-förordning för skydd av personuppgifter

Sfm medverkade i förra veckan i ett frukostseminarium som var anordnat av Datainspektionen. Där informerades om det förslag på ny dataskyddsförordning som finns inom EU. Här följer lite information kring det och även en checklista över det som du behöver ha koll på när det gäller nuvarande reglering i personuppgiftslagen (PuL).

5 februari, 2014

Utredning om konsumentskydd

Utredningen om konsumentskydd vid finansiell rådgivning överlämnades den 3 februari till departementet. I utredningen ges flera förslag som – om de genomförs – kommer att påverka försäkringsförmedlare. Utredningen föreslår inte konkreta lagstiftningsåtgärder, utan resonerar kring frågorna om ökat konsumentskydd. Stafettpinnen överlämnas sedan till Mifid-utredningen som ska föreslå konkreta lagförslag (enligt plan ska den vara färdig i sommar). Några av punkterna är följande:

–  Kraven på dokumentation, information, kompetens m.m. bör vara
enhetliga, oavsett om rådgivning lämnats som rådgivning enligt
värdepappersreglerna eller försäkringsförmedlarreglerna eller på
annat sätt

–  Uttrycket oberoende rådgivning bör vara förbehållet rådgivning
utan provisioner

–  Rådgivaren ska uppmärksamma och upplysa om intressekonflikter

–  Förbud mot olämpliga produkter

–  En tillsynsmyndighet, dvs bara FI och inte blandat KV och FI

  Det ska finnas en skyldighet att spela in rådgivningssamtal

Förslaget kommer att skickas ut på remiss och Sfm kommer att lämna remissvar, sannolikt under april. Hör gärna av dig om du har frågor.

Vänliga hälsningar

Charlotta

28 januari, 2014

Avgörande från InsureSecs:s disciplinnämnd om god förmedlarsed

Det första avgörandet har nu kommit och av det framgår att en förmedlare inte kan friskriva sig från rådgivningsansvaret. Läs hela beslutet här: http://www.insuresec.se/namnd

Vänliga hälsningar
Charlotta