23 maj, 2019

Årets Förmedlardisk 2018

Årets förmedlardisk i 4 kategorier

Vinnarna är följande:

Administratörernas val:
Sak: Moderna
Liv:  Euro Accident

Förmedlarnas val:
Sak: Moderna
Liv: Skandia

 

Nytt för i år är att SFM tillsammans med Brilliant genomfört en undersökning bland SFM:s medlemmar kring vilka faktorer som leder till högst nöjdhet med en förmedlardisk.
Se bifogad presentation >>

8 oktober, 2018

Produkttillsyn/målmarknad

I lag om försäkringsdistribution och i en EU-förordning finns nya regler som skall följas om produkttillsyn. Bland annat skall förmedlare förmedla produkter inom den grupp kunder (målmarknad/målgrupp) som försäkringsbolagen definierat, förmedlare kommer att ha en rapporteringsskyldighet till försäkringbolagen mm.

Här mer viktig information om detta:

Länk för livförsäkring  >>

Länk för skadeförsäkring  >>

28 september, 2018

IDD börjar gälla 1 oktober

IDD börjar gälla 1 oktober

IDD, lagen om försäkringsdistribution och Finansinspektionens nya föreskrifter träder i kraft den 1 oktober 2018 och innehåller diverse regler om policies/riktlinjer och liknande som skall vara på plats hos en försäkringsförmedlare. IDD (Insurance Distribution Directive) kompletteras även av EU-förordningar, bland annat om produkttillsyn och hantering av intressekonflikter för vissa försäkringar med sparande.

 

Här är en kort sammanfattning av lagen  >>

Det är viktigt att ta del av alla dessa nya regler och tillämpa dem på det sätt som behövs i din organisation, mot kunder och samarbetspartners.

 

Huvudsyften med IDD

  • Öka konsumentskyddet
  • Öka möjligheterna till gränsöverskridande distribution genom att reglerna blir mer lika mellan länderna

IDD gäller

  • både sak- livförsäkring, konsument, företag, grupp- och kollektiv försäkring
  • alla slags kunder (ej stora risker)
  • alla som distribuerar försäkring, dvs även försäkringsbolagens distribution

God försäkringsdistributionssed inkluderar bland annat

  • Att med omsorg ta tillvara kundens intressen
  • Handla hederligt, rättvist och professionellt
  • Anpassa rådgivningen efter kundens behov och önskemål och bara rekommendera lösningar lämpliga för kunden
  • Plikt att avråda fysiska personer från åtgärder som inte är lämpliga för den kunden.

 

IDD fokuserar bland annat på följande områden:

Kunskap och kompetens
Den utbildning och årligt test varje aktör skall se till att de anställda genomför kan variera beroende på verksamhet. De som gör kunskapsuppdatering via InsureSec uppfyller kraven på årligt test. Det finns olika sätt att genomföra den årliga utbildning, internt eller genom olika utbildningsföretag på marknaden. Den utbildning inför InsureSec:s kunskapsuppdatering som SFM har på sin utbildningsplattform kallad InsureEd anser SFM motsvara de 15 timmars utbildning som krävs enligt de nya reglerna.

Bra produkter som passar kunden
Det finns omfattande regler om produkttillsyn. Bland annat skall en förmedlare verka för att kunden vid köp av en försäkring ligger inom den målgrupp försäkringsbolaget bestämt för försäkringen. SFM tar tillsammans med försäkringsbolag fram exempel på målgruppsparametrar och hur rapportering kan ske kring produkttillsyn.

Mer om produkttillsyn och målgrupper kommer respektive försäkringsbolag att presentera på MIS-portalen.

Tillsyn och ingripanden
Finansinspektionen kan intensifiera sin tillsyn. En nyhet är att bolag inte kan återkalla sitt tillstånd om man står under sanktionsprövning.

Mer….
Förmedlare behöver också bland annat identifiera och hantera intressekonflikter där man bland annat kan behöva se över ersättningarna från annan än kund, ha tydliga interna instruktioner om klagomålshantering, ersättningsmodeller till anställda som överensstämmer med nya reglerna, se över rutinerna för rådgivning, kunna göra lämplighetsbedömning och avrådande vid behov, inte använda ord som oberoende, opartisk och liknande om man som förmedlare tar emot ersättning från annan än kund. Något som gällt förut men som man bör se över är att man har rätt namn anmält till Finansinspektionen på vem som är klagomålasansvarig.

 

I Sverige implementeras IDD bl. a. genom lag om försäkringsdistribution  >>

Propositionen  >>

Betänkandet  >>

Förordning om försäkringsdistribution  >>

Finansinspektionens föreskrifter  >>

Beslutspromemoria om föreskrifterna  >>

FI-forum om föreskrifterna  >>

Slides från FI-forum  >>

 

21 september, 2018

Viktigt: Se på FI-forum om nya föreskrifterna

Slides från FI-forum om nya föreskrifterna

Viktigt att ta del av; Föredrag om de nya föreskrifterna – LÄNK se nedan
Innehåller bland annat följande områden i föreskrifterna:

  • kunskap och kompetens,
  • insikt och erfarenhet för ledningspersoner,
  • ersättningssystem,
  • information till kund och
  • dokumentation

FI -forum 2018-09-19: Nya föreskrifter om försäkringsdistribution

Nya föreskrifterna

Beslutspromemoria 

 

 

21 september, 2018

Exempel på kontinuitetsplan

Vi bifogar här exempel på mall på en kontinuitetsplan för er som behöver ha en sådan på plats. Det är ett exempel, en dylik plan kan se ut på annat sätt. Många företag har dock en skriven plan för vad som skall göras t ex vid IT-haveri, inbrott, brand i lokal eller om en nyckelperson plötsligt inte kommer till arbetet osv. Det förekommer att kunder och avtalsparter i avtal kräver att man har en plan av detta slag. Framförallt för att kunna skydda och kunna ta fram affärskritiska uppgifter och personuppgifter. Planen är till att förbereda din organisation inför ett eventuellt verksamhetsstopp, vad ni ska göra i en sådan situation för att fungera gentemot kunder och andra och hur ni ska gå till väga för att ta er därifrån.

 

Exempel på kontinuitetsplan 

Exempel på kontinuitetsplan

 

17 september, 2018

Manual vid gryningsräd

Manual vid gryningsräd

Risken för oväntat besök från myndighet är visserligen liten.

Men skulle det hända är det viktigt att du och dina kollegor vet vem som gör vad och att det går rätt till.

Här är ett exempel på hur en manual kan se ut för ditt kontor. Ändra/justera så att det passar din organisation.

Förslagsvis finns denna i pappersform i receptionen, hos varje chef och hos nyckelpersoner samt även i digitalform på ett ställa där ni lätt hittar den.

Manualen kan också vara till nytta även vid ett planerat besök från myndighet.

Manual Word 
Manual pdf 

 

 

 

 

 

4 juni, 2018

Tjänstepensionen allt viktigare för den totalt utbetalda pensionen

Statistik från Svensk Försäkring visar att nästan en tredjedel av de totalt utbeltalda ålderspensionerna idag utgörs av tjänstepensioner och privata pensioner.

>>>>

 

 

25 april, 2018

Prop. till nya lagen om försäkringsdistribution

Regeringens proposition 2017/18:216 – En ny lag om försäkringsdistribution.

Under våren kommer SFM med svar på prop. till nya lagen om försäkringsdistribution.

Länk till själva propositionen 

 

 

26 mars, 2018

Information och rapport om penningtvätt

Rapport till FI om penningtvätt 3 april >>

Information och utbildning om penningtvätt >>

 

19 mars, 2018

FI förtydligar om periodisk rapportering enligt penningtvättslagen

Förtydliganden om periodisk rapportering enligt penningtvättslagen >>

 

8 mars, 2018

Lagrådsremiss angående lag om försäkringsdistribution

Lagrådsremiss angående lag om försäkringsdistribution

Den 8 mars 2018 beslutade Regeringen om en lagrådsremiss för lag om försäkringsdistribution som skall implementera IDD i svensk rätt. Lagen träder i kraft 1 oktober 2018. Liksom tidigare lagförslag från i somras innehåller den svenska lagen en del regler som går längre än IDD. SFM analyserar nu lagrådsremissen och återkommer på hemsidan med en sammanfattning angående för förmedlare relevanta delar i lagen som skiljer sig från nu gällande lag om försäkringsförmedling. Utöver lagen kommer även föreskrifter från Finansinspektionen. Föreskrifterna går ut på remiss från Finansinspektionen den närmsta tiden och SFM ingår i en referensgrupp angående detta.

Till lagrådsremissen >>

Pressmeddelande från Regeringen >>

 

20 december, 2017

SFM inbjuden till samtal rörande metoo

Finansmarknadsminister Per Bolund har bjudit in branschen till möte den 17 januari gällande metoo. Inbjudan till möte 17 januari 2018 >>

21 november, 2017

SIMPT – En första vägledning kring penningtvätt

SIMPT, Svenska Institutet Mot Penningtvätt, lanserade den 21 november 2017 en första vägledning gällande penningtvätt. Den handlar om allmän riskbedömning.

Efter denna vägledning >> kommer sedan fler vägledningar kommer sedan fler vägledningar kring hur reglerna mot penningtvätt och finansiering av terrorism kan tolkas på den finansiella marknaden.

SFM är med i SIMPT.

Home

 

8 september, 2017

50 % rabatt på utbildningar!

Vi på SFM har sedan ett kort tid tillbaka ett samarbete med SFF och erbjuder nu utbildningar som SFF håller i. Två av dessa utbildningar går av stapeln redan nu i september och vi har fått förmånen att erbjuda dessa två för halva priset (50 % rabatt).

De två utbildningarna som erbjudandet gäller för är:

  • Återförsäkringsseminariet den 20 september
    (sista anmälningsdag 14 september), kostnaden för detta heldagsseminarium är 2 545 kr (tidigare 5 090 kr)
  • Grundkurs i skadeförsäkring, tvådagars kurs som går den 27–28 september
    (sista anmälningsdag 21 september), kostnaden för kursen är 4 450 kr (tidigare 8 900 kr)

När det gäller antalet platser är det först till kvarn som gäller!
Anmälan görs på portalen InsureEd >>

16 januari, 2017

Uppdatering av förordningar, se manualen under fliken compliance i medlemsinfo.

Se länkar nedan.

FI:s föreskrifter (FFFS 2016:29) och råd om verksamhet med bostadskrediter

FI:s föreskrifter och allmänna råd (FFFS 2009:3) om ägar- och ledningsprövning

FI:s föreskrifter och allmänna råd (FFFS 2015:1) om information om ränta på bostadskrediter

FI:s allmåna råd om begränsning av krediter mot säkerhet i form av pant i bostad

Uppphävande av FI:s föreskrifter och allmänna råd (FFFS 2005:9) om invest.rekommendationer

Ändring i förordningen (2005:411) om försäkringsförmedling, se 3 kap 1 §  – se 1.1 Lag (2005:405) om försäkringsförmedling

13 april, 2016

Sfm:s årsstämma på Kungliga Myntkabinettet

På stämma kommer Tord Gransbo från Regeringskansliet, departementsråd och enhetschef Försäkring, pension och myndighetsstyrning, kommer att tala om aktuella regleringsfrågor.

Deltagare i efterföljande paneldebatt är:

  • Torbjörn Magnusson, VD och koncernchef, If
  • Frans Lindelöw, VD och koncernchef, Skandia
  • Peter Säll, VD, Länsförsäkringar Mäklarservice
  • David Haak, VD, Zurich GC Nordic

13 april, 2016

Karin Lindblad föreläser på Moderna Försäkringar

Sfm:s VD Karin Lindblad föreläser på seminarium om pris och kvalitet som arrangeras av Moderna Försäkringar.

8 mars, 2016

Talare och deltagare i debattpanelen på vår årsstämma den 2:a juni

Sfm:s årsstämma på Kungliga Myntkabinettet

Mer information kommer att skickas ut men vi kan redan nu informera om att Tord Gransbo från Regeringskansliet, departementsråd och enhetschef Försäkring, pension och myndighetsstyrning, kommer att tala om aktuella regleringsfrågor.

Deltagare i efterföljande paneldebatt är:

  • Torbjörn Magnusson, VD och koncernchef, If
  • Frans Lindelöw, VD och koncernchef, Skandia
  • Peter Säll,  VD, Länsförsäkringar Mäklarservice
  • David Haak, VD,  Zurich GC Nordic

3 mars, 2016

SOU 2016:8 – Ytterligare åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism

Statens offentliga utredningar 

Penningtvättsutredningen överlämnade den 1 februari 2016 sitt slutbetänkande ”Ytterligare åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism – fjärde penningtvättsdirektivet – samordning – ny penningtvättslag – m.m.” SOU 2016:8, till regeringen. Sfm är remissinstans nr 63 och remissyttrande kommer att publiceras på hemsidan när det är färdigställt.

Klicka nedan för att läsa mer:

Del 1 av 2 SOU 2016:8

Del 2 av 2 SOU 2016:8

12 februari, 2016

Läs Finansinspektionens rapport

Klicka här för att läsa Finansinspektionens rapport ”Ett nödvändigt steg för en bättre sparandemarknad”

 

14 januari, 2016

Kvalitetstråd Sak

Se hit alla Sak-förmedlare!

Vi på Sfm vill på detta enkla sätt informera om att InsureSec har bildat en arbetsgrupp vid namn Kvalitetsråd Sak. Gruppens deltagare är personer från såväl InsureSec som ”marknaden”, dvs sak-förmedlare.

InsureSec kommer att under år 2018 erbjuda Licenstester för sak-förmedling och årlig Kunskapsuppdatering (KU). Kvalitetsråd Sak:s arbete inom InsureSec kommer att bestå av att utveckla och kvalitetssäkra Sak-skadelicenser och KU-tester inom såväl innehåll som relevans, så att alla berörda förmedlare känner förtroende för och förstår nyttan med licensen och testerna.

 

11 december, 2015

Fem snabba svar från Glenn Nilsson, Ordförande i Livgruppen

  1. Finns det skadliga provisioner och i så fall vilka?

Provisioner i sig är inte skadliga. Rådgivning som ersätts genom provisioner kan ge upphov till intressekonflikter. Intressekonflikter som hanteras på ett adekvat sätt skadar inte kundens intressen. En klassisk intressekonflikt i förhållande till provisioner är när rådgivningsbolaget tjänar olika mycket på att rekommendera olika produkter.

  1. Hur kan branschen minska intressekonflikterna och öka konsumentskyddet?

Även om försäkringsförmedlare i dag öppet redovisar sina ersättningar i procent och kronor i sin kunddokumentation är behovet av ökad transparens i centrum. Vi vill verka för minskade intressekonflikter. Branschen behöver ta fler steg i den frågan. Främst inom området självreglering.

  1. Vad innebär en ökad självreglering av branschen? Kan du ge exempel?

En ökad självreglering av branschen innebär att vi själva ökar kraven på de som ska verka som försäkringsförmedlare. Historiskt har det gjorts två större branschöverenskommelser och bildandet av InsureSec. Vi tror på självreglering i kombination med aktiv tillsyn från FI och InsureSecs disciplinnämnd.

  1. Ser du någon skillnad på försäkringsförmedling och investeringsrådgivning?

Absolut, i dag kan exempelvis en depå paketeras på minst fyra sätt, ISK, K, TJP och utan skal. Att rådgivning avseende tillgångar på dessa depåer ska regleras olika och att kundens rättliga skydd därför varierar beroende på paketeringen är enligt min uppfattning felaktigt. Vikten av att verka under rätt tillstånd utifrån ett konsumentskydd är en central fråga.

  1. Hur kan konsumentens ställning vid försäkringsförmedling stärkas? Ge gärna några exempel.

Det nya förmedlingsdirektivet (IDD) medför flertalet konsumentstärkande ändringar. Bland annat så finns regler om interna incitamentsstrukturer och ökad informationsgivning. Därtill kan branschen göra mer för att förtydliga och förenkla för kunden att fatta välinformerade beslut kring försäkring.

1 december, 2015

Ny tidsplan för Finansdepartementet

Denna information har delats av Finansdepartementet:

Till berörda

Finansdepartementet vill med detta meddelande informera berörda företag och organisationer om tidsplanen för arbetet med:

  • lagstiftning till följd av direktivet om marknader för finansiella instrument (MiFID II) och tillhörande förordning (MiFIR),

Till följd av hög arbetsbelastning på Finansdepartmentet samt att nämnda lagstiftningsärenden omfattar en mängd svåra frågor, kommer all den lagstiftning som krävs till följd av MiFID II och MiFIR inte att kunna antas eller träda i kraft vid de tidpunkter som krävs enligt EU-rättsakterna.

Nedan finns den tidsplan som Finansdepartementet för närvarande arbetar efter.

Denna information har i dag även lagts ut på Regeringskansliets webbplats (http://www.regeringen.se/artiklar/2015/12/tidsplan-for-tre-lagstiftningsarenden-pa-finansmarknadsomradet/).

  • Marknader för finansiella instrument – MiFID II och MiFIR

 Juni 2016: Lagrådsremiss med förslag till den lagstiftning som krävs för genomförandet av MiFID II och anpassningen till MiFIR.

Hösten 2016: Proposition överlämnas till riksdagen.

3 januari 2017: Lagstiftningen träder i kraft.

Tidsplanen kan komma att justeras om EU-kommissionen föreslår en senareläggning av genomförandet av hela eller delar av MiFID II och MiFIR. Rådet och Europaparlamentet måste i så fall ta ställning till kommissionens förslag och fatta beslut i frågan.

1 december, 2015

Framgång för Länsförsäkringar Sak i Connecta-målet

Hovrätten över Skåne och Blekinge ändrar tingsrättens domslut i huvudsaken och ogillar käromålet. Hovrätten ändrar även tingsrättens domslut i fråga om rättegångskostnader och befriar Länsförsäkringar Sak från skyldigheten att ersätta de kärande.

Läs mer i bifogad dom.

Skåne HR T 2069-14 Dom 2015-12-01

11 november, 2015

Försäkringsförmedlare skapar mervärde enligt Svenskt Kvalitetsindex

Företagskunder som använder försäkringsförmedlare är fortsatt nöjdare jämfört med de som har en direktrelation med ett försäkringsbolag. Detta är en trend som vi har sett i flera år. En del av förklaringen till att försäkringsförmedlare får väldigt höga betyg inom service och proaktivitet.