26 maj, 2020

Pressmeddelande 2020-05-26

Itello AB ansluter sig till S4I Standard for Insurance AB

Itello AB ansluter sig som 18:e bolag till S4I för att delta i arbetet och utöva inflytande över det
fortsatta utvecklingsarbetet inom S4I, som syftar till att bedriva gemensamma standarder inom
försäkringsbranschen.

– Inom försäkringsbranschen finns ett stort behov av att kunna använda gemensamma elektroniska
standarder för överföring av information mellan försäkringsföretag och andra intressenter. Det är
därför mycket glädjande att Itello AB ansluter sig till S4I för att delta i detta arbete, säger Karin
Lindblad, vd för S4I.

S4I ska se till att etablera, utveckla och förvalta standarder för överföring av elektronisk
försäkringsinformation mellan relevanta aktörer. Inom S4I har en ny version utvecklats av den
standard som används inom pensions- och livförsäkringsområdet – MisLife 2.0. Bolaget har även
utvecklat en gemensam standard för informationsutbyte gällande provisionsinformation. Arbetet har
drivits i projekt och de framtagna standarderna avseende MisLife 2.0 och provisionsinformation finns
tillgängliga för hela försäkringsmarknaden på S4I:s hemsida sedan den 2 december 2019.

– Standardisering är en viktig del i utvecklingen av de produkter och lösningar som Itello erbjuder. Vi
är därav mycket glada över att nu vara en del i det arbete som S4I bedriver för gemensamma
standarder inom försäkringsbranschen, säger Mats Lillienberg, vd för Itello.

 

OM S4I STANDARD FOR INSURANCE AB
S4I Standard for insurance (S4I) bildades hösten 2016 och ägs gemensamt av SFM Service AB och
Svensk Försäkring Service AB (SFS). S4I ska se till att etablera, utveckla och förvalta standarder för
överföring av elektronisk försäkringsinformation mellan relevanta aktörer. För mer information,
besök www.S4I.se

OM ITELLO AB
Itello AB är ett insurtechbolag och den marknadsledande leverantören av affärssystem och
digitaliseringslösningar för liv- och pensionsbranschens alla aktörer i Norden. Itello erbjuder
produkter och lösningar med syfte att automatisera och digitalisera verksamhetsprocesserna samt
möjliggöra innovativ affärsutveckling för alla våra kunder. För mer information, besök
www.itello.com.

 

För mer information, kontakta:

Karin Lindblad, VD S4I Standard for Insurance AB, karin.lindblad@sfm.se, +46 76 140 95 36
Mats Lillienberg, VD Itello AB, mats.lillienberg@itello.se, +46 70 848 8187

12 maj, 2020

Remissvar

SFM svarar på remiss Fi2020/ 01016/ FPM – saknar centrala delar i nulägesbeskrivning och konsekvensanalys

SFM lämnade igår den 11 maj, svar på Finansdepartementets promemoria– Avgifter vid återköp och flytt av fond- och depåförsäkringar (Fi2020/ 01016/ FPM). Avgifter vid flytt och återköp bygger på en struktur som möjliggör för individer och företag att få tillgång till en konkurrensutsatt och sund försäkringssparmarknad, högkvalitativa produkter och djup kompetens. Att avskaffa flyttavgifter för konsumenter på den svenska marknaden är givetvis i grunden positivt och kundvänligt, vilket SFM stödjer. Den stora brist i konsekvensanalysen av individers behov och tillgång till stöd är tyvärr anmärkningsvärd.

Försäkringsförmedlare står för omkring en fjärdedel av nyteckning av försäkring i här relevant avseende, en fjärdedel – valcentralerna inräknat. Det är obeskrivligt hur konsekvensanalysen förminskar den framtida direkta och indirekta effekten på försäkringsförmedlare och de försäkringsföretag som använder sig av kostnadseffektiv extern distribution. Nuvarande lagförslag är ett väsentligt ingrepp i den svenska försäkringsmarknaden. Promemorian, om den vinner bifall i riksdagen, är ett första steg till att cementera de starka aktörernas ställning på denna marknad och effektivt stänga ute nya konkurrenter – vilket gäller för försäkringsbolag, fondförvaltare och försäkringsförmedlare.

Hur ska individer som är nya på försäkringsmarknaden, konsumenter och småföretagare, få tillgång till kvalitativa produkter utan anskaffningskostnaden? Är det en fullständigt digitaliserad försäkringsmarknad som promemorian förutser uppstå över en natt? Även om det vore möjligt, är en uteslutande digital och automatiserad distribution önskvärd på pensionsmarknaden? Vill kunderna verkligen inte ha möjlighet att träffa en rådgivare? En marknad som uteslutande bygger på algoritmer, leder inte det till en koncentrationsrisk där minsta fel i det digitala flödet med lätthet skalas upp till en konsumentmässig katastrof? Frågorna får konstateras vara många, svaren i promemorian, är få.

Försäkringsförmedlarna har en nyckelroll på försäkringsmarknaden och bidrar i hög grad till en stark ökad konkurrens på försäkringsområdet. Nya aktörer har kunnat etablera sig och ta marknadsandelar på ett sätt som tidigare inte var möjligt. Försäkringsförmedlarnas kunder ska känna sig trygga, vara nöjda och de ska få tillgång till försäkringar som erbjuds i konkurrens och därför till pressade priser. På så sätt tillför försäkringsförmedling kunder och samhällsekonomin ett stort värde. Promemorians förslag kommer effektivt att reducera detta värde för konsumenter och småföretagare.

Förslaget slår direkt mot försäkringsbolagens anskaffningskostnader utan någon form av avtrappning och utan att promemorian ens analyserat anskaffningskostnadens funktion i marknaden och dess betydelse för kunderna. Promemorian förringar effekten som lagförslaget kan få på tillgången till rådgivning, den snedvridna konkurrens som leder till att de stora blir större och de små blir färre och den erkänner inte individens behov av en friare flytträtt inom kollektivavtalsgrundad tjänstepension. Vi har en alltmer rörlig arbetsmarknad och det inkluderar även det kollektivavtalsgrundade området, vars individer får samma behov av en effektiv flytträtt som vid individuell tjänstepension.

Läs hela remissen här >>>

För ytterligare information kontakta Per Johan Gidlund, 073-662 7332

7 april, 2020

Information med anledning av coronavirus

Försäkringsförmedlare har, precis som alla medborgare, i dessa exceptionella tider med coronavirus och risk för smittspridning ett ansvar för att smitta inte sprids i onödan. En försäkringsförmedlare har samtidigt i sin yrkesroll ett ansvar gentemot sina kunder som är i behov av stöd och rådgivning avseende befintligt och utvidgat försäkringsskydd i enlighet med god försäkringsdistributionssed och omsorgsplikten. I detta läge bidrar försäkringsförmedlare med ett otroligt starkt kundvärde och gör skillnad. Försäkringsförmedling, likt andra tjänster, kan dessutom dra nytta av de tekniska hjälpmedel för interaktion som finns och som fortsätter att växa fram för bland annat videosamtal och digital kommunikation.

Information on initiatives in the Swedish market >>>

Läs mer här >>>

 

18 mars, 2020

Information med anledning av coronavirus

Information med anledning av coronavirus
18 mars 2020

För försäkringsförmedlare.

 Med anledning av spridningen av det nya coronaviruset riktar Svenska försäkringsförmedlares förening (SFM) följande information till försäkringsförmedlare.

Kundkontakter

Försäkringsförmedlare har, precis som alla medborgare, i dessa exceptionella tider med coro- navirus och risk för smittspridning ett ansvar för att smitta inte sprids i onödan. En försäkrings- förmedlare har samtidigt i sin yrkesroll ett ansvar gentemot sina kunder som är i behov av stöd och rådgivning avseende befintligt och utvidgat försäkringsskydd i enlighet med god försäk- ringsdistributionssed och omsorgsplikten. I detta läge bidrar försäkringsförmedlare med ett otroligt starkt kundvärde och gör skillnad.

Försäkringsförmedlare arbetar på olika sätt och har kontakt med andra personer i sitt yrke i va- rierande grad. Med anledning av risken för smittspridning i fråga om kundkontakter hänvisar SFM till de råd som Folkhälsomyndigheten och andra myndigheter ger fortlöpande.

SFM vill uppmärksamma försäkringsförmedlare att i möjligaste mån under rådande förhållan- den ta hjälp av telefon och andra tekniska hjälpmedel vid kundkontakter. Samlad information för företagare finns på Verksamt.se.

När det gäller frågan om användning av teknik i relation till myndigheter som till exempel Fi- nansinspektionen eller Skatteverket finns mer information nedan under rubriken ”Kontakter med myndigheter”.

Vid bedömning av hur man ska hantera olika kontakter i sin yrkesroll för närvarande anser SFM att försäkringsförmedlare måste ta ställning i varje enskilt fall utifrån följande aspekter, utan inbördes rangordning.

  • Försäkringsförmedlarens egen hälsa
  • Risken att smitta någon annan
  • Risken att själv bli smittad
  • Hur kundens intressen tillvaratas på bästa möjliga sätt inom ramen för lag och föreskrift Har ni frågor är ni välkomna att kontakta oss på info@sfm.se

Svenska försäkringsförmedlares förening | Apelbergsgatan 36 | 111 37 Stockholm | Tel 08-545 215 40 | www.sfm.se

 

Kontakter med myndigheter

Vid kontakten med myndigheter angående möten, besök, frågor etc. bör försäkringsförmedla- ren stämma av med respektive myndighet om dess riktlinjer och policys; de kan skilja sig åt. Självklart har försäkringsförmedlaren också en medborgerlig plikt att inte sprida smitta i onö- dan samt därmed också att ta hänsyn till sin egen och andras hälsa; jämför bedömningspunk- ter under rubriken ”Kundkontakter”.

Finansinspektionen samlar information med anledning av Corona-smittan här: https://fi.se/sv/publicerat/coronaviruset/

Finansinspektionen kommer inte att påbörja några nya tillsynsundersökningar och att platsbe- sök, löpande tillsynsmöten och omfattande informationsinhämtningar ska skjutas på framtiden. Detta gäller till och med den 13 april.

Den som nyligen har besökt ett riskområde för coronavirussjukdomen covid-19 eller som har symptom på luftvägsinfektion, även lindriga symptom, bör vara särskilt omdömesgill i sin roll som försäkringsförmedlare.

Information för försäkringsbranschen

 Den europeiska tillsynsmyndigheten för försäkringsbranschen, EIOPA, har kommunicerat ut 10 centrala punkter för den europeiska försäkringsmarknaden.

Business continuity

  1. It is particularly important that insurers are able to maintain the services to their clients. In this sense, insurance companies should be ready to implement the necessary measures to en- sure business
  2. In order to offer operational relief in reaction to coronavirus, national competent authorities (NCAs) should be flexible regarding the timing of supervisory reporting and public disclosure regarding end 2019. EIOPA will coordinate the specifics of the
  3. Furthermore, in the short term, EIOPA will limit its requests of information and the consultat- ions to the industry to essential elements needed to assess and monitor the impact of the current situation in the
  4. EIOPA is extending the deadline of the Holistic Impact Assessment for the 2020 Solvency II Review by two months, to 1 June 2020. In the coming days, EIOPA will communicate details on postponing additional reporting and information

 

Solvency and capital position

  1. Under Solvency II, EU insurance companies are required to hold sufficient eligible own funds on an on-going basis to cover their Solvency Capital Requirement. The risk-based Sol- vency Capital Requirement enables insurance undertakings to absorb significant losses and give confidence to policyholders and beneficiaries that payments will be made as they fall
  2. Furthermore, the Solvency II framework includes a ladder of supervisory intervention between the Solvency Capital Requirement and the Minimum Capital Requirement, which is the minimum level of security below which a company’s financial resources should not

This allows for flexibility in cases of extreme situations, including measures to extend the reco- very period of affected insurers, for example, as foreseen by Article 138 of the Solvency II                      Directive.

  1. Moreover, recent stress tests have shown that the sector is well capitalised and able to with- hold severe but plausible shocks to the
  2. The Solvency II framework also includes a number of tools that can be used to mitigate risks and impacts to the sector. EIOPA and the NCAs stand ready to implement these tools, if and when necessary, in a coordinated manner, to ensure that policyholders remain protected and financial stability is
  3. Nevertheless, insurance companies should take measures to preserve their capital position in balance with the protection of the insured, following prudent dividend and other distribution policies, including variable remuneration.
  4. Notwithstanding existing tools and powers, and together with national authorities and the other ESAs and the ESRB, EIOPA will continue to monitor the situation and will take or pro- pose to EU institutions any measure necessary in order to mitigate the impact of market vola- tility to the stability of the insurance sector in Europe and safeguard the protection of policyhol- ders.

SFM:s kansli och organisation

Under mars och april månad håller SFM ordinarie möten i styrelsen, Forum för sakförsäkring och Forum för livförsäkring. Dessa möten, samt övriga sammankomster, kommer att arrange- ras med hjälp av applikationen Microsoft Teams.

Vid frågor om dessa arrangemang, vänligen kontakta SFM på info@sfm.se.

Kansliet kan nås både via telefon och e-post tills vidare.

* * *

SFM följer utvecklingen och uppdaterar informationen när det är aktuellt.

10 februari, 2020

SFM söker utredningsekonom och marknadsanalytiker

SFM söker utredningsekonom och marknadsanalytiker

Är du ekonom med inriktning mot nationalekonomi och med intresse för analys av samhällsfrågor? Vill du arbeta med utredningar kring hur försäkringsmarknad och samhällsekonomi samverkar och vara en röst i debatten om en viktig del av svensk ekonomi?

Sveriges Försäkringsförmedlares förening, SFM, är branschorganisation för svenska försäkringsförmedlare och söker nu en utredningsekonom med ansvar för marknadsanalys och samhällsekonomisk utredningsverksamhet till vårt centrala kansli i Stockholm.

Försäkringsförmedling bidrar till konkurrens och mångfald på försäkringsmarknaden. Den spelar därför en stor roll för samhällsekonomi liksom för försäkringstagares trygghet och kunskaper. Som branschförening är det av stor vikt att SFM kan driva en faktabaserad dialog om försäkringsmarknadens

betydelse för samhällsekonomi och för tillväxt med alla de intressenter, media och myndigheter som följer oss. SFM stärker därför vår organisation och söker efter en ekonom med inriktning på en bred ekonomisk analys.

 

Om tjänsten

Du kommer att ansvara för utredning och analys som bidrar till debatt och underlag kring vad försäkringsförmedling innebär för marknaden i stort liksom för ekonomisk tillväxt och förståelse för hur försäkringsmarknaden och förmedlarmarknaden utvecklas. Detta gör du genom utredningsrapporter, analys och fakta kring förmedlarmarknaden, dess tjänster och den kundnytta och tillväxt den skapar.

I rollen som utredningsekonom ansvarar du för analys och regelbundna uppdateringar för att belysa den svenska försäkringsmarknadens utveckling och förmedlarmarknadens betydelse för detta. I ditt arbete ingår jämförelser och analyser med andra länder, analyser av uppkommande lagförslag och lagstiftning liksom deras inverkan på försäkringstagare och branschen i sin helhet.  Du förväntas delta i konferenser, medlemsmöten, seminarier, tidskrifter, debattinlägg, sociala medier mm.

Tjänsten är på heltid och tillsvidare.

 

Vem vi söker

Du har civ.ek. examen eller motsvarande inom samhällsekonomi eller statsvetenskap och har intresse för utredningsverksamhet. Du har erfarenhet från motsvarande arbete vid myndighet, organisation eller i examensarbete kring försäkringsfrågor. En bakgrund inom forskning eller erfarenheter från försäkringsmarknaden är självfallet en fördel.

Du har arbetat med ekonomisk analys, utredningsverksamhet eller forskning. Du tar dig an arbetsuppgifter kreativt, självständigt och med stort ansvarstagande. Du är en skicklig kommunikatör och skriver klart och koncist. Du är handlingskraftig och beredd att ta initiativ och sätta igång aktiviteter som du slutför.

 

Om SFM
SFM (Svenska försäkringsförmedlares förening) är branschorganisationen för försäkringsförmedlare. Vi verkar för en bättre försäkringsförmedlarbransch med hög kvalitet och god konkurrens. Föreningen har funnits sedan 1976 och har idag cirka 1 800 förmedlare och 200 bolag som medlemmar. I vår styrelse sitter representanter från både sakförsäkringssidan och livförsäkringssidan.

 

Ansökan

Ansökan skickas till marie.emilsson@sfm.se

Kontakt: Ytterligare upplysningar erhålles av Karin Lindblad vd SFM (karin.lindblad@sfm.se).

Sista svarsdag den 27 februari 2020.

7 februari, 2020

SFM kommenterar: En effektivare flytträtt av försäkringssparande

Bakgrund

Den 13 november 2019 fattade Riksdagen beslut om att ändra vissa regler avseende flytt av försäkringskapital. Beslutet har diskuterats under 2019 i både media och Finansutskottet. I detta dokument kommenterar SFM översiktligt de lagändringar som har beslutats av Riksdagen.

Regeringen fick även uppdrag om att skyndsamt återkomma till riksdagen med ett lagförslag som tydligt skiljer fond- och depåförsäkringar från traditionella livförsäkringar när det gäller vilka avgifter som får tas ut vid flytt och återköp. Det är därför mycket som talar för att ytterligare ändringar kommer att presenteras och genomföras under våren 2020. Vidare var det flera remissinstanser som påpekade behovet av en djupare utredning av den civilrättsliga flytträtten.

 

Sammanfattning

Det sker inte några ändringar rörande rätten som sådan att flytta försäkringskapital.Den lagstadgade flytträtten gäller fortfarande bara för försäkringar tecknade den 1 juli 2007 eller senare. Eventuella begränsningar i försäkringsbolagens villkor för rätten att flytta påverkas således inte av denna lagstiftning.

De ändringar som införts från 1 januari 2020 är därför effektiviseringar i skatterätten som förtydligar att det är möjligt att; 1) flytta kapital till befintlig försäkring, 2) flytta kapital från flera försäkringar samtidigt till en mottagande försäkring och 3) mottagande försäkring kan ha en annan försäkringstagare än den avgivande försäkringen men det måste fortsatt vara samma försäkrad.

Vidare har ytterligare begränsningar av möjligheten att ta ut avgifter för flytt införts.

 

Möjlighet att flytta kapital till befintlig försäkring

Det blir möjligt att flytta kapital till en befintlig försäkring. Kravet på att en försäkring ska nytecknas för att ta emot kapitalet upphävs således. Den befintliga försäkringen får dock inte ha en pågående utbetalning.

Det finns inte något lagstadgat krav på att flytten måste ske från en försäkring utan på- gående utbetalning. Det kommer därför enligt lag vara tillåtet att flytta från en försäkring med pågående utbetalning till en försäkring utan pågående utbetalning. Detta kan då sannolikt ske redan under de fem första årens utbetalning.

Viktigt att tänka på är dock att det är försäkringsbolagens villkor för flytt som ska tillämpas och om den lagstadgade flytträtten inte är tillämplig kan det innebära att flytt trots allt inte kan genomföras.

Eftersom det just är ändringar i skattelagstiftningen innebär de inte någon skyldighet för ett försäkringsbolag att ta emot ett försäkringskapital till en viss försäkring. Det är upp till mottagande försäkringsbolag att tillämpa sina egna tecknings- och flyttregler och kan i förekommande fall vägra ta emot ett försäkringskapital.

 

Möjlighet att flytta kapital från flera försäkringar vid samma tillfälle

Det införs formellt i lag att det är möjligt att samtidigt flytta kapital från flera försäkringar till en, även om detta redan varit den allmänt gällande uppfattning i praktisk hantering.

 

Möjlighet att ha en annan försäkringstagare på mottagande försäkring

Det skatterättsliga kravet på att det ska vara samma försäkringstagare på avgivande och mottagande försäkring tas bort. Kravet att det ska vara samma försäkrad kvarstår.

Det blir därför möjligt att flytta kapital från en tjänstepensionsförsäkring ägd av en före detta arbetsgivare till en pensionsförsäkring ägd av den försäkrade eller av dennes aktuella arbetsgivare. Detta innebär också att en tidigare arbetsgivare inte kommer att behöva med- verka till flytten genom att teckna en ny försäkring som ska ta emot flyttkapitalet.

Eftersom det just är ändringar i skattelagstiftningen innebär de inte att flytträtten utvidgas. En tidigare arbetsgivare som äger försäkringen måste därför fortfarande gå med på att flytta försäkringskapitalet. Ett alternativ är fortfarande att försäkringen överlåts från den tidigare arbetsgivaren till den försäkrade eller en ny arbetsgivare, innan en flytt genomförs.

 

Förändrade regler för försäkringsbolagens flyttavgifter

Försäkringsbolagets möjligheter att ta ut avgifter från kunder vid återköp eller flytt av försäkringskapital begränsas genom de nya reglerna.

Avgifterna får högst motsvara

  • ”Direkta kostnader för den administrativa hanteringen av återköpet eller överföring- en, beräknade för försäkringar av samma slag.” S.k. indirekta kostnader, t.ex. kostnader för att utveckla IT-stöd för flytt, kan som utgångspunkt inte åberopas som stöd för
  • ”Kvarstående anskaffningskostnader som är direkt hänförliga till den återköpta eller överförda försäkringen.” Avgift hänförligt till anskaffningskostnaden får dock inte tas ut när det har gått mer än tio år från

Under 2019 påbörjade Finansinspektionen en undersökning av försäkringsbolagens flytthantering och kostnader. Myndigheten har fått mandat att lämna föreskrifter samtidigt som regeringen har fått i uppdrag av riksdagen att utreda ifall det ska vara någon skillnad ifall flytten rör traditionellt förvaltad försäkring eller fond-/depåförsäkring.

Avgiftsreglerna tillämpas olika beroende på när försäkringen är tecknad:

  • Försäkring tecknad eller förnyad efter 1/1 2020
    • Fullt ut nya regler om begränsningar av flyttavgifterna
  • Försäkring tecknad efter 30/6 2007 och inte förnyad efter 1/1 2020
    • Nya regler avseende kvarvarande anskaffningskostnader
    • Gamla regler avseende administrationskostnaderna
  • Försäkring tecknad före 1/7 2007 och inte förnyad efter 1/1 2020
    • Fullt ut gamla regler om begränsningar av flyttavgifterna

 

18 oktober, 2019

Kommentar på Di-artikel och intervju med Skandias vd Frans Lindelöw om flytträtt

I en artikel i Dagens Industri den 17 oktober 2019 uttalade sig bla Skandias vd Frans Lindelöw om det borgerliga utspelet om flytträtt, se länken till artikeln. I sista stycket kommenterar Frans Lindelöw problem inom PPM och hänvisar till, enligt citatet, att majoriteten av pensionsflyttar är drivet av förmedlare och inte av individer. Med anledning av detta uttalande har SFM bett om en dementi och nedan följer Skandias kommentar:

 

Kommentar på Di-artikel och intervju med Skandias vd Frans Lindelöw om flytträtt

 

Syftet med artikeln var att nyansera den mediabild som råder i flytträttsfrågan och särskilt framhålla värdet och kundnyttan med ömsesidig traditionell försäkring. Den långsiktighet som ligger till grund för sparformens framgång kan i värsta fall hotas av kortsiktighet i lagstiftning. Försäkringsförmedlare som samarbetar med Skandia förstår nog bättre än de flesta vikten av att göra den poängen. De kunder som inte flyttar får heller inte missgynnas på bekostnad av de som väljer att flytta varför regleringen bör utformas med hänsyn till alla kunders intressen.

 

I ett större resonemang kring efterfrågan på flytt under intervjun så berörde Frans att det är få kunder som flyttar helt på eget initiativ. Här klumpades egen rådgivning, banktjänstemän och försäkringsförmedlare ihop till ”förmedlare” i artikeln.

 

Det är olyckligt om det uppfattas som att Skandia är emot flytträtten som sådan eller för den delen de försäkringsförmedlare som ger kvalitativ rådgivning i frågan om flytt och återköp.

Det är nämligen precis vad Skandia efterfrågar: seriös, omsorgsfull rådgivning som ökar sannolikheten att kunden kommer till ett bättre läge efter flytt.

Alternativt att omsorgsplikten leder till att man avråder kunden att flytta överhuvudtaget. Där tror vi att Skandia och SFM:s medlemmar är helt eniga.

 

Det faktum att pension är en lågintressefråga för de flesta och att detaljerna är så många ställer höga krav på kvalitet och omsorg i rådgivning – oavsett vilken typ av ”förmedlare” som står för råden.

 

Susanne Sakari

Chef Extern Distribution

Skandia