Den europeiska tillsynsmyndigheten på försäkrings- och tjänstepensionsområdet, EIOPA, publicerade nyligen sin årliga konsumenttrendrapport där Sveriges marknad utmärker sig positivt.
- Det är glädjande att vi i Sverige har en stark och väl fungerande marknad inom försäkrings- och tjänstepensionsområdet där tilliten från våra konsumenter är bland de högsta inom EU. Försäkringsförmedlarens roll i att kunna konkurrensutsätta, förstå kundens behov och individanpassa försäkringar har betydelse för den enskilda konsumenten och samhället i stort, säger Tove Hässler, vd SFM.
Rapporten visar på att EU-medborgare är eniga i att pensionsprodukter erbjuder långsiktigt värde för pengarna s.k ”value for money”, men att många avstår från att teckna pensionsförsäkringar på grund av höga kostnader och avgifter. I rapporten lyfts Sverige fram som det land där kostnaderna kopplade till pensionsprodukter konsekvent varit bland de lägsta.
Från rapporten framgår även att tilliten till distributörer av pensionsprodukter och arbetsgivaren (inom ramen för pensionsfrågor), varierar i EU. Sverige utmärker sig även här som det land där konsumentkollektivets tillit är bland de högsta, 66 procent. Endast Nederländerna har ett bättre resultat, 70 procent. Gemensamt för dessa två länder är att tjänstepensionsmarknaden är stark. I rapporten framgår också i detta sammanhang att faktorer som påverkar tilliten bland annat är förtroende, transparens, rådgivning och konsumentmedvetenhet.
- Förmedlarens kunskap och värdeskapande arbete har en betydande roll för en fungerande marknad inom försäkrings- och tjänstepensionsområdet. SFM som branschorganisation arbetar aktivt med medlemmarna för att skapa ytterligare förutsättningar för ett högt konsumentskydd och hög kvalitét inom alla områden inom försäkringsdistribution, avslutar Tove Hässler, vd SFM